Pages

Saturday 6 October 2012

Bandung Trip-March 2012

Sapa yang penah pegi Bandung?? Sila angkat tangan!tak angkat pun takpe pasal tak nampak pun..hahah...ni feeling2 excited konon2 ade lah org nak baca blog yg agak tebal sawang nyer ini...kejap ade kejap takde..Ikut mood tuan punya blog lah kan..ngeeee!

Berbalik pasal Bandung,ia terletak di Jawa Barat Indonesia..aku pun 1st time pegi sana..Kalau ke Jakarta selalu jugak pegi dulu2 cuma tak sampai Bandung je.

Sebenarnye trip Bandung ni lama dah.. ujung bulan March aritu aku gi..Ni semua plan last min, bukak web asir asia terus booked ticket. Tempat tinggal aku sepanjang berada di Bandung adalah Jayakarta Suite & Spa. Mmg thumbs up lah!, aku suka persekitaran hotel dia yang sangat mesra alam yg cantik2 flora & fauna nyer...Kat hotel ni ada tempat main rabbit(pengemar pets mcm aku ni mmg tak boleh tgk rabbit atau binatang2 berbulu ni) Bunga orkid mmg bersepah kat sekelling hotel ni, mungkin sebab tanah sejuk subur lah bunga2 ni...Klu sapa2 nak pegi bandung mmg recommended lah, Jayakarta Suite & Spa ni terletak dalam 4-5km ke town, mcm aku mmg tak suka pilih hotel dalam town sangat..

Ni pic sekitar hotel Jayakarta ni..


Bilik 1day dalam RM200-250..consider agak murah sebab dapat junior suite,online booking through hotel.com
Hall @ Jayakarta junior suite
I love orkid..mmg bersepah kat hotel ni..subur maybe sebab tanah sejuk kot...
Lobby 
View Hotel

Santai..
jakuzi...wajib berendam :)
view from balcony 

SPA my fav..wajib!
mlm swimming pool dia sejuk ooo...mcm air ais ..aku mampu bertahan masuk 5 minit je

tempat makan
tempat ber santap sebelum keluar merayap





 Pada aku Bandung ni mmg menarik tempatnye, terutamanya org sangat suke shopping... "eh soklan! ade ke orang yang tak suka shopping?" Pada yang kaki shopping tu sila lah ke Bandung, 'heaven' kata omputeh..Harga barang2 sangat murah tp ikut jugak apa yg kita nak beli ,semuanye ada grade2 brg tu tersendiri..Macam aku banyak shopping kain cotton,baju basahan,mmg agak murah...Dari barangan berjenama sampai lah benda2 ciplak semuanya ade di sini..tinggal seluk poket je!
Ni antara tempat shopping yang menarik di sini..

klu centre of bandung, mmg banyak outlet kat tepi jalan..pilih saja mana berkenan
macam2 ada

Rumah mode untuk branded item..conthnya armani,zara,gap & mcm2 semua ada kat sini...harga mmg  sangat murah... Contohnya klu kat butik KL jual t-shirt RM150...harga diorg dalam RM60-70...original atau tak berani nak ckp..sebab tgk takde beza...belasah saje janji cantik!

Pasar Baru...tak lengkap klu tak pegi sini...borong kain cotton!














Ni kat Paris Van Java...consider elite punya tempat, harga sama dgn KL malahan lagi mahal pun ade..tapi  aku shopping jugak kat sini :))


Klu nak cakap pasal makanan pulak,ade orang cakap kena hati2 kalau makan kat Bandung..Nnt sakit perut atau wabak penyakit ..Pada aku kat mana2 pun sama..klu kita pegi tempat kotor ..kotor lah makanannye..jangan kedekut pasal makan ni..Biar bayar lebih janji benda yang kita makan ni berkualiti , sebelum pegi Bandung,aku dengar ade org ckp kena cirit berit yg teruk...Alhamdulilah aku tak kena apa2...lalu makan dah macam pirana jer. Kalau ikutkan ,part makanan aku mmg seorang yang selective atau jenis cerewet,so klu nak makan aku akan makan tempat2 yg terpilih jer atau dapat recommend dr supir yang mgantar kami ke sana sini.
Kalau ikutkan penjaja makanan mmg merata2 di kota Bandung ni tapi serius aku tak berani nak mencuba, aku prefer makan kat hotel atau restaurant  untuk elakkan sakit2 yg org cakap ni.. Tapi apa2 pun depend pada masing2 punya budget, klu perut tahan boleh je cuba makanan yg di jual oleh penjaja2 ini..Tak salah pun kan., apa2 pun ikut nasib lah kan...Ni antara tempat makan & makanan yang aku makan sepanjang 4hari 3malam berada di Bandung.
Nasi Padang
Katanye famous


Dinner@Jayakarta Hotel

Jayakarta breakfast
Sata daging@ Rumah mode

My favourite


Ekor goreng@Kg Daun
Nasi timebr @Kg Daun



Sightseeing yang ade kat Bandung boleh tahan menarik...Ini antara tempat2 yang sempat aku pegi..Check it out!
































~Total kerugian utk 4d3n ~

Ni anggaran kasar per person :

 RM400 flight tiket + RM250 hotel+ 1500 duit belanja,makan & transport = RM2150



Tips kalau nak ke Bandung :

  • Off course lah  poket kena tebal  @ Ringgit Malaysia atau apa2 saja matawang yang sah dan boleh di convert kan..kalau tak cukup sila bawak credit card ;P
  • Sekiranya nak pegi direct flight sila turun ke Husien Sastranegara Bandung Airport, jangan salah airport pulak..Klu  dari Jakarta pun boleh juga..anda boleh naik flight atau gunakan pengangkutan darat..dalam 2 1/2jam perjalanan.
  • Sila booking supir kalau nak jimat...Kebiasaanye Supir akan digunakan untuk kita kemana2 sepanjang hari kita di sana. Masa service diorang dari 8am-9pm dan harga untuk seorang supir ini RM400,000-450,000 rupiah @ RM150-200 ..kita boleh request nak kemana,mesti dihantar punya. Tapi hati2 juga klu nk memilih supir ni , sebab kaki temberang pun banyak di sana..Naik cab boleh juga tapi diorg ikut meter,klu kira2 balik cam mahal pulak jadinye...

  • Elakkan makan makanan yang dijual oleh penjaja tepi jalan..klu perut tahan lasak belasah je..Apa2 pun mulakan dengan Bismillah.

  • Kalau ade penjaja yang ikut dan paksa beli barang,sila abaikan ajer...Kang kita beli kat sorang yang lain2 datang kerumun.
  • Jangan tertipu dgn guider hutan sekiranya ke kawah gunung berapi..hati2 dgn ckp2 diorg sebab kami dah terkena tipu juga..sedih dengar citer kesusahan..hahhaha takpe lah rezeki dema..kami tak marah pun..
  • Elak kan dengar citer2 sedih dgn org baru kenal...kami cepat kesian kat org,mula seluk poket kasi duit..Klau nak bersedekah pun kena ikut tempat,kang tak pasal kena kerumun..Ada sorang pakcik yg bawak beca,gembira melompat bila aku bagi RM10.00,dia kayuh beca jarak dalam 50meter kami turun sebab dapat tahan cab..Dia serba salah nak mintak bayaran sebab dekat sangat  jarak nya, dia ckp klu dgn rm10 dia boleh makan sampan 4 hari...Note: Rezeki yang kita dapat bukan untuk kita sorang...
  • Kalau nak berbelanja pandai2 lah tawar menawar..mana2 negara pun sama, kalau nak kena tipu ,akan kena jugak..Yang penting pandai2 lah dapat kan harga yang berpatutan. 

Itu saje lah cerita bandung aku...nk citer lebih2 kena recall balik...6 bulan lepas punya cerita kan..Akak pun cepat jadi lupa..Almaklum faktor usia...kena makan ginko nnt nih..;P Byeeee!Chowww