Pages

Sunday 7 October 2012

Pulau Tioman @ 28Jun-01Jul 2012

Pulau Tioman juga terletak di sebelah negeri pantai timur semenanjung Malaysia..lokasi nye terletak antara Pahang dengan Johor. Tioman ni antara Pulau yang menarik di Malaysia dan dalam Pulau Tioman pulak ade beberapa kampung yang kita boleh pegi antaranya Kampung tekek ,Juara,Air Batang,Salang ,Genting dan lain2.  Untuk activiti scuba aku kali ni, aku pegi Kampung Genting...ok juga lah lah tapi sunyi sikit pada malam hari..Akak ok je! dah penat ber diving pada siang hari, malam apa lagi bantai tido lah...Trip kali ni aku join SIT-Start in Tioman punya event, actually SIT punya event di buat setiap tahun..Insyallah panjang umur aku akan join lagi nnt. Suker! sebab cost nye murah..kalau tak silap aku bayar rm500 untuk penginapan dan diving...4d3nkira murah lah tu:)

Ni antara pic2 semasa event tu :
Group Divher @Sampai jetty Tanjung Gemuk pukul 5.30am..bertolak dari Seremban R&R pukul 12mlm
Taklimat SIT sebelum event bermula...konon2 mendengar lah padahal masing 2 tgh isi tank  yg kebuluran ;P
Get ready 3 1st dive...
muka excited ngeh ngeh
Shoredive@ Genting Reef
Atas nampak clear..bawah cam hampeh
Viz sangat tak cool..1 meter kot..biasa lah shore dive, dah turun lebih dari 30 orang mau tak berkeladak air nye
Petang activity main volley ball..mmg confirm aku tak main dari sekolah paling tak suka  main volley ball ni..sakit tangan huhuhu

Ni activity yang paling aku suke.. photography...dulu masa lepas SPM nk apply course ni tapi last2 dapat accounting ,walaupun tak minat di telan jua..tapi alhamdulillah smbg balik interest nidi penghujung senja usia 20-an,,hahahha  Layan!

Teruja tak tak?budget org teruja lah tengok hahaha *blushing*..nak nyorok muka belakang meja lah.


Di sebabkan aku teringin sangat nak buat night diving, aku cari dive centre berdekatan, sebab mcm segan nk gi diving kat dive centre tempat kitaorg tinggal sebab masa malam tu ade bacaan yasin bukan nye tak nk pegi TAPI purpose aku dtg ke Tioman sebab nk ber diving bukan dtg nak attend activity curriculum..hehehe Pastu dapat pulak kawan yg sekepala, ON saje lah..

Kat bawah ni pic night diving...sejujurnya aku rasa sangat suka diving di waktu malam sebab kita lebih focus dengan hidupan dasar laut...Kalau nak tau hidupan yang jarang keluar waktu siang , malam2 dia akan meng expose kan diri.. 2nd days aku buat night dive jumpa beberapa ekor cutterfish yg sangat comel tp apa kan daya battery camera dah kaput...tgk aje lah tanpa berkata apa2...
Ikan yg tersesat & tersangkut kat celah batu..kami tolong lepas kan dia ,klu pakai tangan takut so guna fin aje lah utk tolak ikan sesat ni ke laut

Sepanjang 4d3n aku sempat buat 9 dive.Antara dive site yg aku pegi sekitar genting reef,Soyak,Renggis,Telok Kadok,Batu Semerbal dan apa lagi site tak ingat namanye..tapi visibility tak berapa nak elok!keroh je air ..tak tau pasai apa...Tapi aku manage snap pic2 yg boleh lah di consider kan category ok..hehe angkat bakul lah pulok.. Ni antara pic2 nye .Enjoy!



Stakat ni je lah pic underwater yg aku boleh upload..klu nak uploadsemua sangat banyak ok..ni aku selesct random dalam folder collection aku..Harap2 lepas tgk gambar2 ni ade lah org berminat n pegi register kan diri jadi penyelam tegar macam aku ni..hihihi

Tq pada Tony yg sudi ambik pic aku..kami pun berkenalan dalam air..best tak??hahah

Ni pic hari terakhir di Kampung genting, sepanjang kat sini aku enjoy dgn diving kali ni..henjut 9 kali terus

Divher
Dgn Black Wings
Divher are u ok???
Ni je cerita pasal Pulau Tioman....Nak smbg cerita pulau lain pulak..Skrg ter rajin online sebab byk masa free . Sudi2 lah tgk next entry ;pulak yer ;)