Pages

Sunday 19 June 2011

Homemade:Grilled Salmon with white sauce..

SANGAT SESUAI UTK MENU DIET...
PERAP 30 MINUTE
READY..
MIXED VEG...
GAUL DGN MAYO+OLIVE OIL SBELUM GRILL
Ok..aku nak share resepi salmon grilled yg aku buat semalam..Bukan nak angkat bakul puji sedap tp mmg sedap pun..kawan aku ada makan ckp taste salmon aku "perfect"..cuma presentation still mcm kampung tolak 10%..jadi 90%..tak kisahlah janji sedap..aku pun mana ada sudu-sudip nk bulat kan mashes potato bagai..kwn aku ni tekak omputeh sikit n agak cerewet pasal makanan ni..klu dia puji kira orite lah tu..aku pun baru 1st time buat salmon kiranya ni resepi sendiri (cuma cara buat ambik kat internet)tp bahan2 sendiri punya idea...disebabkan semangat nk buat balance foods aku gagahkan diri beli bahan2 nk buat western foods dan juga semperna myambut kedatangan oven baru..hehhehe Actually, nk buat western ni lagi senang dr buat masak2 biasa tau..

Bahan2 :-
Fish:
Ikan salmon (beli ikut suka size apa-RM7 satu slide yg aku buat ni)
Oregano leaf(bottle punya)
Pastri leaf
Herb (bottle punya)
Rosmery (bottle punya)
Black papper
Olive oil
Lemon

Mashes potato:
Potato 4 biji (ikut suka nk byk mana)
Fresh milk (sukatan agak2)
1 biji bawang besar (potong dadu)

White sause:
2 sudu tepung gandum /jagung (dua2 boleh-aku pakai tepung gandum)
Margerin

Cara2nya :
-Perap salmon dengan black papper+herb+rosemary+oregano leaf+olive oils (30 minute..tp klu nk lama lagi bagus)
-Tumbuk daun pastri segar & lumur kat salmon tadi dengan sedikit olive oils
-Masuk dlm oven suhu 180'c 10-15minute (tak payah lama sangat takut salmon jadi kering hilang rasa manis nnt)

Sambil menunggu ikan siap buat mashes potato:
-Ambik 4 biji kentang, kupas kulit dan terus rebus sampai betul2 lembut
-Angkat tos ,pastu lenyek kentang sampai lumat
-Masukkan sedikit black papper (ikut lah klu nk pedas letak byk sikit)
-Garam secukup rasa
-Last campur sedikit fresh milk (klu nk lemak lg letak lebih pun takpe)
-Panaskan sampai semua bahan sebati
-Brown sos (aku guna ready made je-sebab nk pakai sikit je kan)

White sause utk salmon:
-1biji bawang besar ,goreng dengan minyak zaitun
-masukkan 2 sudu tepung gandum (biar tepung melekat kat bawang)
-kemudian masukkan sedikit daun parsli(bottle punya pun boleh..aku guna fresh punya)
-masukkan fresh milk + secubit garam+black papper
-kacau sampai likat tutup api

Grilled vegt:
-Letak apa jenis veg yg korang nak letak, aku punya letak carrot+white button mashroom+tomato cerry+ capsicum
-Potong semua ,kemudian campurkan sedikit mayones + olive oils+sedikit garam
-Masukkan dalam oven (grilled dlm 10 minute)

~Sedia dihidangkan~