Pages

Monday 20 June 2011

Labu oh labu! Masterchef M'sia audition....


Hari ni aku nk citer pasal pengalaman pegi audition Masterchef Malaysia bulan lepas kalau tak silap. Bunyik macam agak kelakar kan? Actually, aku tpanggil nak gi audition ni pasal kesungguhan seorang insan yang paling rapat suruh pegi audition ni. Aku mula2 macam tak nak je pasal takut dikatakan poyo,ialah tak penah hayat nk pegi mana2 audition program tv…Tapi,bila fikir2 balik masak2 ni aku boleh terima lah tapi kalau suruh gi audition AF,mentor or apa program reality lain ,mmg sumpah mak tak kan pegi nok!Mintak simpang…hahaha.. 
Btw, Masterchef program baru kat astro mungkin bulan 10 bersiaran..dia mcm program masterchef oversea..Klu ada luck dpt masuk, diorg akan latih kat akedemi… Aku pulak jadi tabah nak pegi audition  bila baca syarat nak terbuka pada ametur , yang terror sangat masak, ada banyak pengalaman or ada pegi class mmg awal2 di reject …Ingat lagi masa register ada sorang akak ni emosi pasal masa dia isi form orang astro tanya nak bawa menu apa? Akak tu jawab”ROTI”…akak mmg jual roti dik”… pastu awal2 kena reject…hahaha…kesian pun ada. Pasal  citer aku pulak, aku bawak bubur lambuk daging special.. Sebab apa aku bawa bubur lambuk??hmm.. Aku baca syarat kena tau pasal rempah ratus…So aku pun berangan lah nak present bubur aku pasal taruk rempah juga.. Yang pegi audition haritu lebih kurang 150 orang ramai tu…tapi aku Q tak lama pun pasal diorg buat kat KDU damansara..kul 10pagi dah sampai coz 10 minute dr umah aku…  
   Nak jadikan citer, bila sampai aku jadi sangat nervous hokey!Mau tak nya camera astro berkeliaran…tapi nasib baik aku bjaya menghindarkan diri..hhahaha…Klu nk tau juga aku masuk toilet 2-3 kali  sebelum nk masuk hall ,agak pelik disitu sebab aku tak lah minum air banyak sangat.. Tapi dtg mana air itu waallahwualam…cuak seyhh!! Lepas bwk masuk brg2 ke hall(dibantu oleh seorg PA), pihak astro pagi masa 5 minute nk siapkan foods yg di bawak…Gila ketar tangan aku! Pastu kena pose ala2 model makanan,yg mana banyak kemera ye!! Org lain ada yg  suspen aku bawak menu  apa, pasal food aku bertutup dengan labu…hehhehee.. ada yang puji kata aku creative… 
Sorry aku tak dapat snap pic makanan yang original pasal di larang oleh astro…tp kat luar lepas selesai jumpa juri boleh je nak ambik gambar tp takde mood dah bila tau result..hehehe Ok! Sambung balik pasal audition tu, lepas masuk hall tu..peserta kena masuk bilik lain hadap 3 orang juri…klu tak silap namanya chef zubir ,ungku apa tah & sorang pompuan aku tak kenal tp muka diaorg familiar juga kat magazine/tv…. Kitaorg masuk by group (5org satu group) ,tgk menu2 org lain agak menarik juga…Semua foods judges rasa…Ada ckp sedap,(klu yang tak sedap diaorg cakap direct)…Then, bila sampai turn aku , 3 org judges tu rasa and masing2 bagi comment bubur aku sedap ada rasa (agak bangga disitu ya) ..tapiiiiiiiii,bubur ni too simple pasal senang nak buat…You boleh tinggalkan bila masak gi lipat kain,basuh kain bagai..
    Aku tak puashati sebab hakikatnya aku berdiri 2 jam mgacau bubur ini… Aku jawab” tak senang juga pasal berjam I nk buat dan kerja nya sangat renyah…Pastu sorang chef ni cakap diorg tau aku guna cara ‘tradisional’ tapi diaorg look into technical punya view, pasal sekarang ni ada banyak periuk electronic boleh buat… tp diorg suruh aku bwk menu lain pasal audition sampai pukul 5ptg…
Aku simpulkan judges ni tekak western, klu aku tau aku dah bawak menu lain kannn(klu tak silap group aku 2 org yg tpilih gi next stage..dia bawak spaghetti salmon and sotong goreng je kot. So dipendekkan cerita, aku tak lah terpilih ke next stage… walaupun ada yg suruh bawak menu lain tapi aku tak lah kental ..pasal join ni pun sebab suka2…Apapun aku proud juga pasal aku berani pegi n kiranya mcm sweet memory juga..Best dpt jumpa ramai org  & share cerita.Lepas abis tu ,aku terus gi genting bawak hati yang tak berapa kecewa pun…hahhahaa Ehh! Lupa, lepas keluar dr bilik tu ada editor dr majalah berminat dengan aku punya resepi n snap pic menu aku tu….minggu lepas dia ada call mintak resepi coz nk masukkan dlm majalah diorg…hehehhee. Suka jap!pasal ni resepi aku sendiri takde di copy right dr mana2 internet ya! Ok, aku ada berapa keping pic yg sempat diambik....
Labu sample: ttiba terpacul idea nak letak bubur dalam ni...1st time buat
Ini pun bubur sample buat hari sebelum audition
Ini labu asal...huhuhu luka2 tangan aku ni dok mengukir benda ni..Ialah bukan professional pun plus mana penah gi class2 memasak ni...(labu ni aku kukus kejap dgn brp titik olive oil)
Ni yang original tapi tak sempat nk snap dr dekat...
Ni menu dari peserta lain..mamat ni dok sbleah aku tp group lain boleh tahan handsome kerja arkitek katanya...klu tak silap dia mcm dpt gi next stage...Tp pada aku menu dia lg simple kot grilled fish je kot...Klu aku tau bwk western punya menu je..Tapi aku yakin klu chef ismail jurinya confirm boleh lepas(nada  perasan..hahah) iNi judges mcm tekak western kot...