Pages

Thursday 23 June 2011

Homemade: Mix Fruits Pie

Elllooo happy friday!!! Harini nak bagi resepi mix fruits pie...Actually, last week aku dah buat tp harini baru nk post resepinya. Smentara nk keluar ke S Alam nk settle apa yang patut,aku try abiskan masa buat entry pasal pie ni sikit. Haritu aku buat 3 bijik, habis semuanya..laku rupanya hehe..Aku ada bawak ke office kasi kat team mate ,comment org yg makan sedap :o)..licin semuanya.
Resepi ni aku try2 je pasal aku tak pakai timbang tepung(xbeli lg) so sukatan semua agak2...sesedap rasa kata org.Hasilnya tak mengecewakan;)
Ni pie buah yg dah siap...rupa mcm pizza pun ada

cream:  cheese ganti dgn fresh milks(topping dah siap bakar lagi)
rupa crush base yg dah siap sbelum bakar

Bahan2:
(Crush base)
-tepung gandum
-gula kaster
-butter sejuk
(Cream kaster)
-Gula
-2biji telur
-3 sudu tepung jagung
-Fresh milks
-Whipping cream
-Esen Vanilla (1sudu)

(Topping)
-Buah peach + mix fruits (dalam tin punya)

Cara:
Cruch base:
-garam+gula+telur+butter sejuk=kacau guna mixer
-campur tepung gandum ,gaul skali jadikan doh
-dah sebati buat bulat mcm bola kemuadian bungkus guna wrap plastic & masuk dlm fridge lebih kurang 30minute
-lepas tu keluarkan rollkan doh, ketebalan agak2 & masukkan ke dlm loyang dan bentukkan
-tebuk lubang guna hujung garfu pada base yg dah siap
-kemudian masukkan crush yg siap dlm oven pada suhu 180'c dlm 20 minute,kemuadian keluar sapu crush siap dibakar dengan kuning telur
-Bakar lagi ,dalam 10 minute

Cream :
-Gula,telur & tepung jagung gaul guna mixer(bahan A)
-Panaskan fresh milks atas api sederhana
-Dah panas alih dr api dan satukan bahan A & kacau perlahan2(kacau telur jgn sampai tmasak pulak kang jadi mcm kari telur pulak)
-Dah sebati masukkan whipping cream(didihkan sekejap)
-Last sekali masukkan esen vanilla

-Bila cream dah siap sejukkan tuangkan atas crush base(yg sejuk)...Susun fruits atas cream, nk letak buah apa?? ikut suka you olls,strawberry,kiwi,mango or apa2 buah boleh... Aku pakai buah peach & mix fruits dlm tin je..
-Bila siap masukkan balik dalam oven pada suhu 180'o dlm 10 minute , dah siap bakar sejukkan dan boleh makan, nk sedap masuk dlm fridge kejap...

~Selamat mencuba~