Friday, 24 June 2011

Ikan kembung goreng cili

Harini ni aku xde plan apa cuma mlm2 sikit baru keluar...nk buat clearing umah..lipat kain yg di hold kan selama 2minggu...busy sgt lah konon :P..Lapar! So, disebabkan malas nk keluar..aku intai dlm fridge ada berapa ekor ikan kembung..Aku ambik 2ekor, cukup utk aku sorang je...menu sgt simple ikan kembung goreng cili + nasi putih..yumm!yum!
Simple: Nasi putih & ikan

 Recipe:

-Ikan kembung 2 ekor, 5biji cili hijau + sikit cili api
-Cendawan putih, limau nipis,garam,serbuk kunyit,bwg putih+bwg merah, tomato
Cara:
-Ikan kembung perap dgn garam+limau nipis+serbuk kunyit(letak sikit je)
-Pastu terus goreng guna minyak sampai betul2 garing

Sambal:
-cili besar+cili api tumbuk pakai lesung(aku xsuka blend-tumbuk kasar2 lg sedap kot)
-pastu tumbuk skali bwg merah & putih skali dengan tomato(aku guna type cerry pasal abiskan stock)
-Panaskan sikit minyak, pastu masukkan bahan tumbuk+cendawan ,perah sikit limau & letak garam sesedap rasa..Letakkan bawang besar klu suka...
-Goreng bahan tumbuk atas api pelahan sampai masak, dah siap gaul dengan ikan yg dah goreng tadi...

~Simple kan lg sedap dr gi mkn kat kedai siap boleh tambah lg...hehehe~